Selecteer een pagina

Steeds meer zie je het tij keren in ondernemersland. Waar je eerder niet meedeed als je geen gratis weggever of salesfunnel had, zie je nu dat er steeds meer voor een persoonlijke aanpak wordt gekozen. Mensen kopen immers van mensen! In deze blog vertel ik je hoe verkopen vanuit verbinding door het vertellen van je verhaal voor jou kan gaan werken.

Weg met drammerige verkopers

Op dit moment is er in ons kleine dorpje een keuze marketingbom gebarsten. Er wordt hier namelijk gesproken over het aanleggen van glasvezel. Een, voor mij tot nu toe onbekende, glasvezelleverancier heeft dat momentum met beide handen aangepakt om het dorp compleet te bestoken met hun marketing. Grote blauwe opblaasdinosaurus op het marktpleintje, diverse folders en ongeadresseerde enveloppen en vandaag kwam mijn ultieme marketingjeuk: de deurverkopers. Jongens en meisjes die maar zoveel mogelijk gegevens moeten verzamelen zodat het bedrijf nóg meer kan gaan spammen.

Je merkt al: bij mij werkt deze marketingtechniek vooral heel tegendraads.

Juist verkopen door de verbinding op te zoeken

Als ik iets wil kopen, wil ik de tijd om dingen uit te zoeken en een weloverwogen beslissing te maken. Ik wil weten bij wie ik iets koop en wat de kleine lettertjes zijn. Maar vooral: ik wil niet bestookt worden. Als je bij mij te pusherig bent, ben je me kwijt.

Verkopen gaat tegenwoordig steeds meer door het maken van een oprechte verbinding. Met de komst van sociale media is het veel makkelijker geworden om in contact te komen met je doelgroep of je ideale klant. Een reactie achterlaten onder een post of een simpele like kan er al voor zorgen dat je gesprekje kunt aanknopen met een potentiële klant. Iemand het gevoel geven dat ze gezien worden.

Ga oprecht met iemand in gesprek

Misschien volg je die persoon al langer en weet je 100% zeker dat je deze persoon verder kunt helpen. Het gaat in deze situatie echt niet alleen om jou. Ik snap dat je graag wilt verkopen maar koud een aanbod op tafel leggen is vaak niet de meest succesvolle manier. Hoe kun je ervoor zorgen dat die andere persoon ook zo’n fijn gevoel bij jou krijgt? Dat je niet alleen maar aan het verkopen bent maar juist door jezelf een stukje open te stellen, de andere het gevoel geeft dat jij aangewezen persoon bent om hun problemen te tackelen?

Ik las laatst bij Claudia Verhey de uitspraak ‘If you have to drag them in, you have to drag them through’. En dat is nou precies wat je niet wilt. Je wilt samenwerken met mensen die ook met jou willen samenwerken. Dat maakt het werk namelijk een stuk makkelijker.

Vertel je verhaal met je podcast

Steeds meer ondernemers kiezen ervoor om een podcast op te nemen. Het is een vrij simpele manier om met regelmaat je kennis en je verhaal met je following te delen. Het opnemen van een podcast an sich is niet heel tijdrovend. Zeker als je niet te kieskeurig bent qua editing, is het een hele effectieve manier van kennis delen. Wat ik persoonlijk een van de grootste voordelen aan een podcast vind, is dat iemand jou echt hoort spreken. Jij vertelt precies hoe je het in het echte leven ook zou zeggen, waar louter geschreven tekst nog weleens verkeerd wordt geïnterpreteerd. Meer authentieke content ga je niet vinden!

Wat alleen zo jammer is, is dat de inhoud van een podcast niet vindbaar is in Google. Je ziet dat podcasts inmiddels zelf beter worden gevonden in zoekmachines, zeker als je de juiste zoektermen gebruikt in de omschrijving. Maar hoe fijn is het als alles wat jij vertelt ook echt vindbaar is?

Duurzame content maken die voor je blijft doorwerken

Door blogs te schrijven van je podcasts, geef je luisteraars de kans om informatie nog eens terug te lezen. Daarnaast bied je ook de mogelijkheid aan slechthorenden om jouw podcast in zekere zin toch te volgen. Tel daarbij op dat deze vorm van duurzame content wél in zoekmachines wordt gevonden en jarenlang in de zoekresultaten naar boven komt zodat er jarenlang mensen naar jouw website blijven komen. Bezoekers die door jouw verhaal te lezen geïnspireerd raken of een klik voelen en daardoor klant bij je willen worden. Win-win!

Ik help jou met het vertellen van je verhaal zodat jij nog meer vanuit verbinding kunt verkopen

Heb jij al nagedacht over het schrijven van blogs van jouw podcast? Je kunt er natuurlijk zelf mee aan de slag gaan of je laat het aan mij over. Wil je meer informatie over wat ik voor jou kan doen? Stuur me een berichtje via het contactformulier onderaan de pagina of een DM op Instagram waar je me vindt met de handel @blogjebusiness.