In een vijver met ontzettend veel vissen moet je toch wel prachtige schubben hebben om op te vallen tussen al die anderen felgekleurde, spetterstaartende exemplaren. Hoe ga je ervoor zorgen dat precies jij uit die vijver wordt gevist? Met andere woorden: hoe zorg je ervoor dat klanten voor jou kiezen en niet voor al die anderen?
De keuze is reuze
Het (online) ondernemerschap is de laatste jaren enorm gegroeid in populariteit. Steeds meer mensen zeggen hun baan in loondienst op om voor zichzelf aan de slag te gaan. De een gaat iets doen in het verlengde van de loondienstbaan, de ander gooit het roer om en gaat iets heel anders doen. Het is natuurlijk heel mooi dat die mogelijkheden er zijn en je echt je hart kunt gaan volgen wat betreft je werk. Echter maakt dit het ook lastig. Je bent allang niet meer de enige die een dienst of product aanbiedt. De keuze is reuze en hoewel het bij anderen soms flawless lijkt te gaan, iedereen moet hard werken om een constante stroom aan klanten binnen te halen.
Met 2 uur per dag werken een miljoenenomzet
Yeah right. Goed verhaal, lekker kort. Maar laat je niet verblinden door deze uitspraken van ondernemers die hun zaakjes goed op orde hebben. Niemand is rijk geworden van 2 uur per dag werken. Bedenk je goed hoeveel tijd, moeite en vooral investeringen deze mensen hebben gedaan om te komen waar ze nu zijn. Het is tof (nou, zeg maar gerust fantastisch) om een miljoen om te zetten maar als je 750k aan kosten hebt, is het plaatje wel wat anders. Vergelijk je dus nooit met een ander. Doe wat jij doet!
Wat zijn jouw unique selling points?
Waarom ben je niet te bescheiden om bij een kapsalon naar een vaste kapster te vragen of laat je al jaren je nagels doen door dezelfde styliste? Dat doe je omdat je ze kent en je weet dat ze goed werk leveren. Ik heb het al talloze keren gezegd: mensen kopen van mensen. Zeker als je gaat kijken naar coaching. Niemand legt een flinke zak geld neer om met een totaal onbekende 3 maanden een traject in te gaan. Maar hoe zorg je ervoor dat mensen jou leren kennen?
Ga voor jezelf eens na: wat zijn jouw unique selling points? Wat kun jij als persoon voor deze klant betekenen en wat zijn jullie overeenkomsten? Ben jij ook een werkende moeder, hebben jullie beiden een voorliefde voor stekjes opkweken, pak jij ook een haakwerkje als je ’s avonds op de bank zit of hebben jullie allebei een hond? Het maakt niet uit wat het is maar het zal je verbazen dat de reden waarom klanten voor jou kiezen soms helemaal niks te maken heeft met je prijzen of pakketten. Ze worden klant bij jou omdat ze die connectie en overeenkomsten voelen. Ze gaan aan van jouw uitspraken en voelen zich daar goed bij. Zij zijn die verbinding met jou aangegaan.
Hoe zorg je dan voor die verbinding?
Ja dit is voor mij toch wel een inkoppertje. Natuurlijk is een manier om te werken aan die verbinding het schrijven van blogs. Naast dat je in blogs een heleboel kennis kwijt kunt, laat je vaak ook een stukje van jouw eigen gedachten daarin vrij. Jouw aanpak, jouw woorden. Juist datgene waarvan een ander kan denken: ‘Yes, zo denk ik er ook over’ of ‘Wat een goed idee, daar wil ik meer van weten!’. Geef jezelf dat podium om te vertellen wat je doet, hoe je dat doet en hoe goed jij daarin bent, helemaal op je eigen manier. Want aan het eind van het verhaal is dat wat een volger een klant maakt. De persoon die het moet doen.